سایه روشن

فرهنگی-اجتماعی-هنری

سایه روشن

فرهنگی-اجتماعی-هنری

52 نکته برای شادمانی و بهره وری (2)

52 نکته برای شادمانی و بهره وری  

 

در بخش اول از این مقاله، با سیزده نکته برای شادی و افزایش بهره وری، آشنا شدید. در ادامه، سیزده مورد بعدی در اختیار شما قرار می گیرد.
 

۱۴- زندگی را ساده بگیرید: سخت نگیرید. افرادی که زندگی را ساده می گیرند، لذت بیشتری از زندگی شان می برند. وسایل و وظایف کمتر، زندگی را برای تان لذت بخش تر می کند. 

 

۱۵- آنچه دارید را بپذیرید: مشکل بسیاری از افراد است که اغلب فکر می کنند خوشحالی زمانی به دست می آید که حتماً به مقاصد خاص و مهمی که در ذهن دارند دست یابند. مثل رسیدن به شغل مناسب و خانه ای که در رویاهای شان ساخته اند. متأسفانه رسیدن به این رویاها مدت زمان زیادی طول می کشد و زمانی که به آن می رسید احتمالاً رویاهایتان تغییر یافته و رویاهای جدیدی در سر دارید، پس آنطور که باید از آن لذت نخواهید برد. به جای آن سعی کنید از آنچه که هستید و چیزهایی که دارید لذت ببرید. برای انجام این کار به جای مقایسه خود با افرادی که از شما بالاترند، خودتان را با کسانی که زندگی سختی دارند و با آن در حال مبارزه هستند، مقایسه کنید. این مقایسه منجر به درک بیشتر حس خوشبختی و احساس شادمانی از وضع فعلی تان می شود. 

 

۱۶- سرنوشت خود را پیش بینی کنید: سرنوشت شما چگونه خواهد بود؟ در آینده چه کارهایی انجام خواهید داد و زندگی شما را به کجا می برد؟ با روز و شب خود چه می کنید؟ سعی کنید تصویر ذهنی واضحی از آینده تصور کنید و آنرا جایی یادداشت کنید. حال یک قدم جلوتر روید و سعی کنید آنرا به حقیقت تبدیل کنید و راههای مختلف را برای رسیدن به آن امتحان کنید.

 

۱۷- اهداف بلند مدت تعیین کنید: چشم انداز شما از آینده باعث می شود که برای خود اهدافی بلند مدت مشخص کنید. از میان اهدافی که در سر دارید یکی را به دلخواه انتخاب کنید و تمام تمرکز خود را بر روی آن بگذارید. سعی کنید طی یک سال آینده به آن دست یابید. سپس جهت پیش برد اهداف بلند مدت، اهداف میان مدت برای خود تعیین کرده و تلاش کنید در چند ماه آینده به آن برسید. حال مشخص کنید که برای رسیدن به اهداف میان مدت در این هفته و در این روز چه خواهید کرد. در هر زمان فقط بر روی یک موضوع تمرکز کنید و سعی کنید به آن برسید و سپس به موضوع بعدی بپردازید. 

۱۸- اهداف خود را مرور کنید: تعیین هدف بسیار حائز اهمیت است. اما در واقع کلید رسیدن به آن، بازنگری و نقد ماهانه و یا هفتگی، و برداشتن گامهایی برای تبدیل آن به واقعیت است. بنابراین سعی کنید مرتباً آنها را مرور کنید.

 

۱۹- ماموریت زندگی: این نکته، مرتبط با پیش بینی سرنوشت اما متفاوت با آن است. فکر کردن به اینکه زمانی که مُردید چگونه از شما یاد می شود خیلی مهم است. پس می توانید زندگی را به گونه ای ادامه دهید که به چیزی که می خواهید منجر شود. تلاش کنید که با هدف زندگی کنید و هر روز را با آن هدف شروع کنید.

 

۲۰- وظایف مهم خود را به صورت هفتگی و روزانه طرح ریزی کنید: با انتخاب سه مورد از مهمترین کارهایی که در یک روز قرار است انجام دهید برای خود هدف روزانه مشخص کنید و آنها را در اولویت قرار دهید. جهت رسیدن به نتیجه بهتر همین کار را برای یک هفته انجام دهید. بزرگترین کارهایی که در این هفته می خواهید انجام دهید را انتخاب و برای آنها برنامه ریزی کنید.

 

۲۱- حفظ تمرکز: یکی از مهمترین کلیدهای رسیدن به هدف، حفظ تمرکز بر روی آن است. انجام اینکار بسیار حائز اهمیت است که در یک زمان فقط یک هدف را دنبال کنید. اگر شما مرتباً هدفتان را به خودتان یادآوری کنید تمرکز خود را از دست نخواهید داد. پوستری از هدف فعلی خود تهیه کنید و آنرا پرینت بگیرید و در معرض دید قرار دهید یا برای خود ایمیل یادآوری بفرستید. به هر حال راهی را برای حفظ تمرکز پیدا کنید. آن زمان است که به عینه شاهد رسیدن به هدفتان خواهید بود.

 

۲۲- از سفرتان لذت ببرید: هدفها حائز اهمیت اند اما نه به بهای از دست دادن شادی کنونی. این مسئله که شما بتوانید از سفرتان لذت ببرید خیلی مهم است. فراموش کردن این نکته ریز و مهم بسیار آسان است. پس سعی کنید مرتب آنرا به خودتان گوشزد کنید.

 

۲۳- یک برنامه روتین برای صبح و بعد از ظهر ایجاد کنید: این موضوع برای نظم دادن به فعالیت های روزانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. کلیه اهداف تان را مشخص کنید و سپس وارد بخش مدیریت اهداف شوید. خود را برای یک شروع تازه آماده کنید. برای مثال در یک بعد از ظهر نه تنها می توانید به استراحت و رفع خستگی یک روز طولانی بپردازید، بلکه می توانید به اینکه روزتان را چگونه گذرانده اید فکر کنید. بدین ترتیب می توانید خود را برای روز بعد آماده کنید تا چگونگی شروع آن، برای تان گیج کننده نباشد. همچنین، یک صبح روتین راه بسیار مناسبی برای خوش آمد گویی به روز است. زمانی است برای ورزش کردن، مدیتیشن، تفکر آرام، نوشتن و کارهای دیگر. 

 

۲۴- روابط دوستانه خود را توسعه بخشید: اینکه شما دوستان خاصی برای خود داشته باشید فوق العاده است ولی روابط صمیمانه می تواند با هر کسی در اطرافتان بوجود بیاید. گذراندن زمان با اشخاصی که می شناسید، به ایجاد و گسترش رابطه صمیمانه تر شما کمک می کند. اما اگر این کار را انجام نداده اید نا امید نشوید. این عمل لزوماً نباید از سوی شما باشد. رابطه صمیمانه می تواند از سوی دوستان، سایر اعضای خانواده، فرزند، هم اتاقی، همکلاسی و همکاران نیز گسترش یابد. هر شخصی که ما ملاقات می کنیم بشری است با خواسته های مشابه ما، خواسته هایی مانند خوراک، پوشاک، سرپناه، نیاز به شاد بودن و ایجاد روابط صمیمانه با دیگران. سعی کنید موضوعات مشترک بین خودتان را پیدا کنید؛ گشاده رو و صادق باشید؛ اطلاعات بیشتری از یکدیگر بدست آورید؛ یکدیگر را بیشتر بشناسید و به هم عشق بورزید.

 

۲۵- پرداخت و حذف بدهی های مالی: این عمل راه بزرگی برای کاهش استرس و ایجاد امنیت بیشتر است. اگر با بدهی کارتهای اعتباری خود مشکل دارید و هزینه ها بر شما فشار می آورد، پیشنهاد می کنم از شر کارت های اعتباری خود خلاص شوید. ممکن است چندین سال طول بکشد ولی شما را از شر بدهی ها خلاص می کند و خاطرتان آسوده می شود.

 

۲۶- از کوچکترین لحظات خوشتان لذت ببرید: شما می توانید این خوشی ها را در هر جایی پیدا کنید. غذا، غروب آفتاب، ماسه ای که در ساحل دریا بین انگشتانتان می رود، چمن تازه کوتاه شده، بازی با فرزندتان، یک کتاب خوب، یک تخت گرم و نرم، و موسیقی مورد علاقه تان. شما احتمالاً می توانید یک لیست ۲۰ موردی از مواردی که برایتان لذت بخش است را تهیه کنید و این لذتهای کوچک را در روزتان پخش کنید. بدین صورت زندگی بهتری خواهید داشت.

 

با آرزوی زندگی شاد برای شما 

توسط:محدثه

نظرات 6 + ارسال نظر
angel چهارشنبه 11 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:23 ب.ظ http://persianblog.ir/profiles/722130/

خیلی آموزنده و به جا بود
مرسی

ممنون از حضورتون

مادرانه جمعه 15 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 02:57 ب.ظ http://www.ghalbemadar.blogsky.com

سلام بر شما؛

مقاله بسیار مفید و جالبی بود .
مثبت زندگی کردن اولین قدم برای خوشبختی ست.

همیشه به دنبال خوشبختی ؛ در صحیح زنگی کردن باشید. مطمئن باشید که می توانید به آن برسید، فقط باید بدانید که چه باید بکنید.

ژیروز و موفق باشید.

سلام
درسته همینطوره که شما فرمودین، ممنون

فاطمه*** پنج‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:20 ق.ظ http://6816.blogsky.com

چرا ما همیشه سر نماز خوابمون میاد؟ ولی تا ساعت سه شب برای دیدن یک فیلم بیداریم؟ چرا هر وقت می خواهیم قرآن بخونیم خیلی خسته ایم؟ اما برای خوندن کتابهای دیگه همیشه سرحالیم؟ چرا اینکه یک پیام در مورد خدا رو رد کنیم انقدر راحته؟ ولی پیام های بیهوده رو به راحتی انتقال می دیم؟ چرا تعداد کسانی که خدا رو عبادت می کنند هر روز کمتر میشه؟ اما تعداد بار ها و کلوب ها رو به افزایشه؟ ولی ارتباط با خداوند انقدر سخته در موردش فکر کنید.آیا قصد دارید این پیام رو به دیگران بفرستید؟ یا اینکه می خواهید ردش کنید و بهش بخندید؟ این پیام رو به دوستانتون هم بفرستید. 80% شما این پیام رو برای کس دیگه ای نمی فرستید خداوند می فرماید : اگر من رو در مقابل دوستانتون رد کنید ، من هم شما را در روز قیامت رد می کنم. زمانی که دری بسته میشه ، خداوند درهای دیگری رو باز می کنه.اگر خداوند این کار رو برای شما انجام داده ، این پیام رو برای همه بفرسید حتی من! خداوند بلک بری نداره ولی همیشه مورد علاقه ترین مخاطب منه او در فیس بوک نیست اما بهترین دوست منه او در تویتر هم نیست اما من هنوز از او پیروی می کنم و حتی بدون اینترنت من همیشه با او در ارتباطم او در برنامه اجتماعی نیست.اما همیشه آنلاینه! این پیام رو به تمام کسانی که بهشون اهمیت میدین بفرستید


[گل]

غریبه چهارشنبه 13 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:03 ق.ظ http://www.myonlyseat.blogsky.com/

عرض سلام مجدد ..

از این 52 موردی که تا الان 26تاش رو گفتین من نادید 50 موردش رو حذف میکنم (!) اگه بتونیم فقط دو مورد 25 و 26 رو در زندگی مون اجرائی کنیم ، به میزان قابل توجهی به موضوع این پست نزدیک خواهیم شد !..

و اما بعد ..

25 - مشکلی که در حصول این مهم بروز میکنه ، سبک زندگی جدید یا بهتره بگم تحمیلی ماست (!) در حال حاضر کمتر کسی است که بتونه با صرفه جویی و پس انداز درآمد ماهیانه اش به نیازهای اساسی زندگی مثل سرپناه و ... دست پیدا کنه . در نتیجه وام و قرض و بدهی به شق لاینفکی از زندگی ما مبدل شده و دست یابی به هدف مورد 25 رو خیلی سخت میکنه . به نظر من ، این گزینه حاصل نخواهد شد مگر از دو مسیر : 1- قناعت به معنای واقعی یا 2- فعالیت شدید جسمانی تا غنای مالی .. پرواضح است که مورد اول نیازمند زیرساخت روحی عالی و مورد دوم خستگی ناپذیری رو طلب میکنه که باز هم متاسفانه این دو مورد در زندگی های ما به شدت کم رنگ شده !!

26- به عقیده من این گزینه بسیار حیاتی تر از مورد 25 و حائز اهمیت بالاتریست . چه بسا حصول این مورد، خود به تنهایی حلال سایر مشکلات مون تا رسیدن به شادمانی ، بهره وری و لذت بردن از زندگی باشه . خوشی های لحظه ای و دیازپامی این دوره زمونه بسیار زیاد شده اما مفت شون گرونه (!) چون بعد از مدتی باعث بروز افسردگی میشه .. من معتقدم که برای رسیدن به این مورد آدم باید باورش رو تغییر بده . همون باوری که در معنای اعلاش به "ما رایت الا جمیلاً" ختم میشه . در حالی که خیلی از ماها (اولین نفر خودم!) در امور جاریمون حتی به خدا اعتماد نداریم چه برسه به باور !...

یا حق

و علیکم السلام
شما سختته می خوای این دو مورد هم انجام نده
ولی گذشته از شوخی عبارت "ما رایت الا جمیلاً " رو خوب اومدین
اگه همین عبارت زندگی کنیم، همه 52 مورد جواب میده...
ممنون

غریبه چهارشنبه 13 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:26 ق.ظ http://www.myonlyseat.blogsky.com/

پیش از هر گونه اظهار نظر ، به "خودم" خسته نباشید میگم !!...

ladan سه‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 05:43 ب.ظ

salam azizam mer30 mofid bud
shadi 0 donya donya barat arezoo mikonam

سلام جونم
ممنون از محبتت امیدوارم همیشه دلت شاد و تنت سلامت باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد